شرکت ماهان

با یک انتخاب آگاهانه، از خدمات و تجربیات ما بهره مند گردید.

25 هزار فروشگاه اینترنتی ایرانی و درآمد ۱۸ میلیارد دلاری
پنجشنبه ۱۴ دى ۱۳۹۶
0 نظر
130 بازدید

25هزار فروشگاه اینترنتی ایرانی وجود دارد که تا ماه می سال ۲۰۱۷ ای نماد دریافت کرده‌اند. درآمد این فروشگاه‌های آنلاین در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیارد دلار معادل ۷۰هزار میلیارد تومان بوده است.

فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی به‌شدت در دو سال گذشته گسترش یافته‌اند. با این حال بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران، این آمارها که امروز مشاهده می‌شود تنها مربوط به اپلیکیشن ها و وب‌سایت‌های فروش آنلاین هستند و فروشگاه‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان مانند  اینستاگرام (با بیش از ۲۰ میلیون کاربر در ایران) و تلگرام (با بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران) را شامل نمی‌شود. علاوه بر این، این رقم تنها برای فروشگاه اینترنتی دارای درگاه پرداخت اینترنتی محاسبه شده است و باز هم وب‌سایت‌هایی که از روش پرداخت هنگام تحویل استفاده می‌کنند را شامل نمی‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت رقم واقعی بیش از ۱۸ میلیارد دلار باشد.

وقتی درباره‌ی درآمدهای اپلیکیشن های پیام‌رسان حرف می‌زنیم، تلگرام محبوب‌ترین آن‌ها با بیش از ۴۰ میلیون کاربر در کشور است. خیلی افراد و شرکت‌ها هستند که هم‌اکنون از طریق تلگرام کالاهای دست‌ساز با محصولات خود را به فروش می‌رسانند. اما خیلی از مردم برای خودشان به‌وسیله‌ی کانال‌های تلگرامی ساخته شده و فروختن کمپین‌های تبلیغاتی به کمپانی‌ها از تلگرام کسب درآمد می‌کنند. این نوع از کسب‌وکار تنها بیش از ۲۳٫۳ میلیون دلار برای مدیران این کانال‌ها درآمد داشته است.

۱۰۰هزار اپلیکیش ایرانی برای اندروید ساخته شده توسط ۲۲هزار گروه برنامه‌نویسی

یکی دیگر از آمارهای مهم از مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران نشان می‌دهد که در چهار سال گذشته، ۱۰۰هزار ۱۰۰هزار اپلیکیش ایرانی برای اندروید توسط ۲۲هزار گروه برنامه‌نویسی ساخته شده است. برای سیستم ‌عامل اندروید این تعداد همچنان رشد می‌کند، زیرا بازارهای محلی اندروید در ایران وجود دارد که به‌خوبی در کشور کار می‌کنند. حتی سیاست‌های اخیر Google Play مبنی بر حذف برنامه‌های ایرانی، نمی‌تواند به بازار اندروید در ایران آسیب برساند.

اما همچنین چیزی را نمی‌توانیم برای برنامه‌های iOS از زمانی که App Store اپ های ایرانی را از فروشگاه خود خارج کرده بگوییم. علاوه بر این، خود App Store درصد زیادی از بازار را در اختیار خود دارد بنابراین راه‌اندازی یک بازار محلی برای برنامه‌های iOS به‌شدت مشکل خواهد بود. اگر این سیاست ادامه داشته باشد، کمپانی‌های ایرانی به‌زودی منابع خود را از iOS به روش‌های دیگری برای خدمت‌رسانی به مشتری‌های خود در بستر iOS مانند نسخه تحت وب موبایل برای برنامه‌هایشان انتقال خواهند داد که خیلی از آن‌ها تا الان این کار را انجام داده‌اند.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر